Hotărârea Curţii
Constituţionale din data de 05.12.2013, nefiind încă publicată în Monitorul
Oficial, a reuşit să suscite interes şi să incite spiritele. Tot felul de
analişti incapabili de analiză, de specialişti fără specializare şi de versaţi
doar în versete s-au înscris deja în competiţia datului cu părerea. În cele ce
urmează, voi prezenta câteva dintre miturile care se coagulează şi sugestiile
de rigoare pentru combaterea acestora:
·
Declaraţia de Independenţă substituie
Constituţia
De iure şi de facto, Constituţia rămâne Constituţie, în timp ce
Declaraţia încetează a mai fi doar un act declarativ. Curtea Constituţională
nu a făcut decât să constate caracterul imuabil şi peren al „certificatului de
naştere” al Republicii Moldova, care i-a fost atribuit de primul Parlament şi a
rezultat în virtutea voinţei populare exprimate în cadrul Marilor Adunări
Naţionale. Cu alte cuvinte, Declaraţia,
care nu poate fi supusă revizuirii,
deţine ab initio un statut privilegiat
în raport cu Constituţia. Dar asta nu înseamnă că textul integral al
Declaraţiei, începând cu sintagma „Parlamentul Republicii Moldova” şi
finalizând cu expresia „Aşa să ne ajute Dumnezeu!”, a devenit superior Legii
Supreme sau a substituit-o, ci doar că principiile constituţionale inserate în
actul fondator al statului obţin calitatea de izor de drept şi li se conferă
primatul în caz de contradicţie cu textul subsecvent al Constituţiei.
Ceea ce neavizaţii nu reuşesc
să priceapă şi rău-intenţionaţii vor să eludeze este că prevalarea Declaraţiei asupra Constituţiei se produce doar în cazul prevederilor divergente. Dacă una
şi aceeaşi prevedere, cum ar fi condamnarea separatismului şi a ocupaţiei
militare străine, este consemnată atât în Declaraţie („SUBLINIIND dăinuirea în
timp a moldovenilor în Transnistria – parte componentă a teritoriului istoric şi
etnic al poporului nostru (...) HOTĂRĂŞTE ca pe întregul său teritoriu să se
aplice numai Constituţia, legile şi celelalte acte normative adoptate de organele
legal constituite ale Republicii Moldova”), cât şi în Constituţie (articolul
11, aliniatul 2: „Republica Moldova nu admite dislocarea de trupe militare ale
altor state pe teritoriul său”), ambele acte juridice converg, fiind astfel complementare.
Prin urmare, Curtea Constituţională nu a făcut decât să
recunoască valoarea politico-juridică şi
istorică a Declaraţiei de Independenţă, care era anterior evocată doar în
discursuri patriotarde, fără a produce efecte juridice asupra actelor normative
interne, emise de statul în baza căreia a şi fost creat.
·
Limba română – limbă oficială a Republicii
Moldova
Supoziţiile precum că prin
Hotărârea Curţii din 5 decembrie a.c. limba română ar fi fost decretată ca
limbă oficială tentează, dar totodată atentează la realitatea juridică,
întrucât Curtea Constituţională nu modifică prevederile constituţionale, ci
doar le interpretează. Astfel, articolul
13, aliniatul (1) din Constituţie rămâne în vigoare, dar nu produce efecte
juridice (devine „literă moartă”), din moment ce este contrar Declaraţiei de
Independenţă, care face corp comun cu Constituţia. În consecinţă, organul
legislativ trebuie să se conformeze actului fondator al statului, dar şi hotărârii
organului de jurisdicţie constituţională, cu scopul de a repara eroarea
inserată în textul Legii Supreme. În acelaşi timp, s-a recunoscut, indirect, că sintagma „limba moldovenească funcţionând
în baza grafiei latine” nu derivă din Declaraţia de Independenţă şi nu are
suport ştiinţific, fiind produsul unor raţiuni politice meschine şi
neputând fi interpretată ca o denumire şi noţiune distinctă de limba română.
·
Hotărârea Curţii este neconstituţională
În susţinerea elucubraţiei
sus-menţionate, se invocă într-un mod perfid şi tâmpit articolul 7 din
Constituţie, care stipulează că „nici o lege şi nici un alt act juridic care
contravine prevederilor Constituţiei nu are putere juridică”. Cei care se dedau
unor asemenea artificii nu au habar de atribuţiile Curţii Constituţionale şi
sunt limitaţi în a discerne. Dânşii nu ar putea răspunde ce se întâmplă în cazul în care o prevedere constituţională contravine
altei prevederi constituţionale? Vă ofer doar un exemplu: art. 60,
aliniatul (2) din Constituţie indică faptul că Parlamentul este „compus din 101
deputaţi”, pe când art. III din capitolul VII al aceleiaşi Legi Supreme
menţionează că Legislativul este „constituit din 104 deputaţi”. Care prevedere
constituţională primează în acest sens şi ce autoritate este în măsură să se
pronunţă exhaustiv, definitiv şi irevocabil? Conform art. 134 – Curtea
Constituţională.
Revenind la Hotărârea din 5
decembrie, precizez că organul de jurisdicţie constituţională a recunoscut,
întâi de toate, că „Declaraţia de Independenţă, fiind parte integrantă a
Preambulului Constituţiei, are valoare de text constituţional”. În consecinţă,
Curtea a acţionat în conformitate cu Constituţia şi s-a expus reieşind din
prerogativele conferite.
·
Pericolul separatist şi atentatul la
„statalitate”
Există voci care vehiculează
că forţele revanşarde şi separatiste sunt predispuse să se activizeze. În mare, aceste voci sunt exponenţii acelor forţe. La drept
vorbind, indiferent de verdictul Curţii, pericolul unor provocări din partea
neprietenilor Republicii Moldova planează constant. Nu vom reuşi să ne
debarasăm de temeri, acţionând cu laşitate. Nu vom putea să obţinem respect
atâta timp cât ne lăsăm şantajaţi. De fapt, desconsiderarea Declaraţiei
înseamnă atentarea la independenţa statului Republica Moldova.
În loc de P.S.: Celor care
caută fie prilej de euforie falsă, fie nod în papură, îi îndemn să se felicite
„cu limba”, dacă nu vor să-şi pună mintea în mişcare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu