Revenind la
oile noastre (ne)europene
Nu spera şi nu ai teamă,
Ce e val, ca valul trece,
De te-ndeamnă, de te cheamă,
Tu rămâi la toate rece
(M. Eminescu)
Pentru că suntem un popor mioritic,
ale cărui trăsături definitorii sunt răbdarea şi resemnarea, vă rog să uzaţi de
prima caracteristică pentru a-mi permite să vă relatez următorul experiment:
s-au luat două turme cu acelaşi număr de oi, cu câte un cioban, care urmau să
pască, în aceeaşi perioadă de timp, pe păşuni similare. Prima turmă mergea
înaintea ciobanului, pe când cea de a doua era condusă de către oier. Concluzia
firească a experimentului derivă din întrebarea: care dintre aceste turme a
produs mai mult lapte? Răspunsul îl veţi găsi în rândurile de mai jos:
Mitingul de duminică, din PMAN, nu a fost
nici pro-Moldova, nici pro-european, ci doar pro-guvernare. Analogic,
protestele comuniştilor, la care deşi se flutură imitaţii nereuşite ale
drapelului medieval moldovenesc şi se scandează lozinci de aderare la Uniunea
Vamală, nu sunt nici pro-Moldova istorică şi nici pro-euro-asiatice (a se vedea
statutul PCRM în care se pledează pentru aderarea la UE), ci doar pro-opoziţie.
Unele voci susţineau că nu-şi schimbă dreptul
lor de a-şi manifesta adeziunea pentru o idee (integrarea europeană) cu
presupusa obligaţie a altora de a sta acasă, deşi aceştia din urmă se declară
părtaşii aceleiaşi idei. O asemenea interpretare este una sofistă şi chiar
secesionistă. Dacă eu accept că printre participanţi s-au numărat şi persoane care
s-au prezentat din convingere, şi nu din constrângere, de ce cineva trebuie să mă
acuze că nu m-am prezentat pentru că aş fi fost obligat să stau acasă? De ce
prezumţia bunei-credinţe este valabilă doar pentru unii? Or, conştiinţa civică nu-mi
permite să uzez de un drept (în cazul dat, de a protesta) prin care altuia i se
comite un abuz (de a fi impus să protesteze).
Reiterez: nu am dat curs îndemnului agasant
de a participa la manifestaţia din 3 noiembrie, nu pentru că aş fi fost obligat
să nu vin sau pentru că nu aş împărtăşi valorile europene, ci pentru că acest
miting nu are nimic în comun cu procesul de integrare europeană. Cu sau fără
această manifestaţie, nu am devenit nici mai europeni, nici mai aproape de UE.
A fost doar o acţiune de PR, plăsmuită în sediile partidelor din coaliţia de
guvernare şi realizată prin metode comuniste: prezenţa obligatorie a mai multor
categorii sociale (studenţii cazaţi în cămine, unii bugetari din domeniul
sănătăţii, al educaţiei, al asistenţei sociale etc.); liste nominale ale
participanţilor (şefii unor instituţii de stat trebuiau să oblige câte 10-50 de
subalterni să vină în piaţă); închirierea mijloacelor de transport din fonduri
dubioase (arendarea a zeci de autocare şi maxi-taxiuri în mai multe raioane,
printre care: Bălţi – 30 de unităţi, Donduşeni – 2, Căuşeni – 13, Orhei – 33
etc.).
Anterior, condamnam atribuirea acestei
demonstraţii pro-guvernare a calificativului de „Mare Adunare Naţională”,
argumentând că inocularea ideii respective denotă neruşinare şi disperare
politică, întrucât contribuie la profanarea memoriei celor fără de care marile
adunări naţionale din ‘89 – ‘91 nu ar fi fost nici mari, nici naţionale. Astăzi, după consumarea
evenimentului, vă întreb şi mă întreb: ce efecte juridice a produs mitingul de
ieri? S-a schimbat cumva denumirea statului sau forma de guvernământ? S-a decis
unirea cu România sau, la polul opus, recunoaşterea regimului separatist de la
Tiraspol? Până şi Declaraţia citită în PMAN, prin care se proclamă
ireversibilitatea integrării europene, se va regăsi cumva în Constituţie? Adică
vectorul european va deveni cu adevărat imposibil de anulat? Nicidecum.
Cât priveşte concluzia experimentului din preambulul textului, turma care a produs mai mult lapte a fost cea care mergea înaintea ciobanului şi nu cea care păşea în urma acestuia. Asta deoarece oierul nu mânâncă iarba pe care o pasc oile (după cum nici guvernanţii nu se hrănesc din pensiile sau salariile oamenilor simpli) şi s-a dovedit că animalele ştiu mai bine care porţiune din păşune este mai îmbelşugată (după cum şi majoritatea conştientizează că se trăieşte mai bine în Europa decât în Rusia). Respectiv, societatea condusă de diverşi „tătuci”, care îi impun o anumită direcţie, nu poate fi mai prosperă şi mai democratică decât cea care decide de sinestătător, iar liderii ei doar urmează să implementeze cu stricteţe opţiunea lor (combaterea corupţiei, eradicarea sărăciei, crearea locurilor de muncă, reabilitarea infrastructurii etc.).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu